Як позбутися запаху часнику?

Від цієї халепи не застрахований ніхто і позбутися запаху часнику з рота не так уже й просто.

Часник має напрочуд стійкий запах і з’ївши такий смачний часниковий хліб, або необачно схрумавши зубчик часнику до борщу, ви потім ще протягом доби відчуваєте цей запах. Він присутній не тільки у вашому подиху, а навіть у поті людини! Ба, більше – запах може з’явитися, навіть якщо сам часник й не потрапляв вам у рот…

Тут вся справа в хімії! Причиною цього феномену є те, що часник містить багато сірчистих сполук, які потрапляють у кров після перетравлення. Разом з кров’ю вони просочуються в легені, а звідти в горло і ротову порожнину. Тому скільки б ви не чистили зуби, позбутися запаху не вдасться, оскільки його спричинюють не залишки їжі в роті, а хімічні процеси у вашому організмі.

І оскільки хімію можна подолати тільки хімією, за справу взялися вчені. Шеріл Беррінджер (Університет штату Огайо) вивчав, як леткі молекули впливають на смак. На той час уже існувало кілька досліджень продуктів, які можуть усувати запах часнику, якщо їх з’їсти разом з ним. В ході експерименту учасники жували часник, закусуючи його різноманітною їжею. Після цього вони дихали в мас-спектрометр, який вирізняв молекули часнику в їхньому подиху.

До найбільш ефективних відносили салат, цикорій, селеру, картоплю, петрушку, листя м’яти, перцеву м’яту, базилік і гриби. Втім, чому вони мають такий ефект, вчені не знали. Беррінджер і його аспіранти зосередили свою увагу на салаті, м’яті і – дещо несподівано – яблуках. “Ефективність яблук ми виявили випадково”, – пояснює Беррінджер.

Під час контрольного експерименту в одного учасника, який з’їв часник і запив його водою, виявилося на подив мало молекул часникового запаху. Згадуючи все, що він з’їв за день, студент пригадав кілька яблук, які він ум’яв кількома годинами раніше.

Так! Коли учасники експерименту починали жувати яблука відразу після часнику, запах помітно слабнув.

У вересні минулого року дослідники опублікували свою останню працю, в якій пояснили здатність деяких речовин знищувати молекули часникового запаху. Справа в тому, що чотири сірчисті сполуки, які містить часник, вступають у хімічну реакцію з низкою інших молекул, так званими фенолами.

Відразу вдалося з’ясувати, що яблука, салат чи м’ята були набагато ефективнішими в сирому вигляді, ніж після теплової обробки. Це доводить участь ферментів, які каталізують хімічні реакції, але розпадаються при високій температурі.

Як показали експерименти, найбільш ефективною з усіх варіантів виявилася м’ята. Як підтвердили вчені, вона містить велику кількість фенольних сполук (розмаринова кислота і сірчисті сполуки легко з’єднуються, виробляючи молекули, які взагалі не мають запаху). Хоча в яблуках фенольних сполук менше, вони все одно присутні в достатній мірі для усунення часникового запаху.

Найменша кількість фенолів з усіх випробуваних продуктів виявилася в салаті – в ньому їх було навіть менше, ніж у зеленому чаї, який взагалі не впливав на запах часнику.

kozhen.in.ua