Вчені з'ясували, як грамотність впливає на мозок

Навчання вмінню читати і писати змінює структуру мозку, збільшуючи щільність сірої і білої речовини в деяких його відділах.

Мануел Каррерас з Баскського центру з вивчення свідомості, мозку і мови та його колеги з Колумбії і Великої Британії змогли вперше вивчити ефект, який чинить грамотність на людський мозок, - повідомляє журнал Nature

Дослідження проводилося на групі колумбійських партизан, які навчились грамоті тільки після досягнення зрілого віку.  Досі вчені не могли виявити області мозку, що відповідають за вміння читати і писати, тому що більша частина людей вже володіє цими навиками у зрілому віці, а діти для цілей дослідження не підходять, тому що, крім грамоти, вони одночасно навчаються відразу багатьом вмінням.

У своїй роботі вчені порівняли томограми головного мозку, зроблені за допомогою методу функціональної магнеторезонансної томографії, у 20 колишніх партизанів, які пройшли курс навчання грамоті та 26 партизанів, яким освоїти грамоту ще тільки належало. Таким чином вчені виявили ділянки мозку, що залучені до процесу читання.  Області, що відповідають за грамотність, виявилися сконцентровані в кількох ділянках лівої півкулі мозку. Щільність сірої речовини, яка відповідає за обробку інформації, виявилася збільшеною після навчання читання в областях, вже виявлених вченими перш як такі, що відповідають за розпізнавання букв, їх перетворення в звуки і осмислені слова і фрази.

Крім того, вчені виявили, що щільність білої речовини, яка відповідає за зв'язок між цими частками, теж зростає в міру навчання грамоті.  Таким чином, вчені встановили функцію і кутової звивини мозку, яка  давно асоціювалася фахівцями з грамотністю, і яка, як виявилося, полягає в передбаченні наступної букви або слова під час прочитання або написання того чи іншого слова або виразу.  Це дослідження допоможе вченим розібратися з причинами дислексії - порушення в роботі мозку, котре заважає людям навчитися читати. Тепер вчені знають, що деяке зменшення обсягу відділів мозку при дислексії є її наслідком, а не причиною.